Policja ostrzega. Uwaga na oszustów
Ostrzegamy przed wyłudzeniami telefonicznymi przez oszustów, którzy podają się za pracowników banku
Ostrzegamy przed wyłudzeniami telefonicznymi przez oszustów, którzy podają się za pracowników banku. Oszuści mogą zadzwonić pod pretekstem anulowania transakcji, zaciągnięcia kredytu lub innej operacji bankowej. Mogą także informować, co jest najczęstszą metodą, że środki zgromadzone na koncie są w niebezpieczeństwie. O sporym szczęściu może mówić 36-letnia kobieta, która w ostatniej chwili odzyskała 20 000 złotych. Ostrzeż przed tym znajomego !
W ostatnich dniach cieszyńska komenda była informowana o takich przypadkach kilkukrotnie. Na czym polega wyłudzenie? Najpierw dzwoni telefon i odzywa się osoba, która twierdzi, że jest pracownikiem banku, w którym posiadamy konto. Osoba ta, co charakterystyczne, często posiada wschodni akcent. Co jest bardzo ważne w tej sprawie, i to co wprowadza w błąd pokrzywdzonych, to numer telefonu, z którego dzwonią przestępcy. Może on być taki sam, jak numer infolinii banku. Co więcej- przestępcy mogą podawać dane prawdziwego pracownika banku, wieć w takim wypadku wszystko zależy od naszej czujności…. Przestępcy oferują pomoc i zachęcają do tego, aby zainstalować oprogramowanie, które pozwoli im przejąć kontrolę komputerem lub smartfonem i pomóc w „zabezpieczeniu” posiadanych przez klienta pieniędzy. Osoby usiłujące włamać się na konta bankowe mogą nakłaniać do tego, aby w trakcie połączenia podać dane do logowania lub dane karty płatniczej. Często bywa tak, że jeśli się ktoś nie zgodzi podać informacji dotyczących konta jest zastraszany potencjalnymi konsekwencjami, np. tym, że „bank” zawiadomi o tym policję. Mogą twierdzić, że skoro nie ktoś nie che współpracować z „bankiem”, to znaczy, że współpracuje z oszustami.
Pamiętajmy, że BANKI NIGDY TAK NIE POSTĘPUJĄ! Apelujemy, aby nie podawać swoich danych, informacji o koncie i tym podobnych, czy też zdalnego dostępu do komputera lub telefonu nikomu, kto do nas dzwoni. Nie otwierajmy też linków z nieznanych wiadomości.
Po prostu- wykonując jakiekolwiek czynności związane z naszymi danymi bądźmy skoncentrowani i róbmy to bez pośpiechu.
Ofiarą takich oszustów padła między innymi 36-letnia kobieta, która otrzymała telefon od zaniepokojonego jej kontem fałszywego pracownika banku. Mężczyzna przekonywał, że jej pieniądze są zagrożone i nakłaniał do wykonania przelewu na inne konto. Kobieta się nie zgodziła, wiec w trakcie rozmowy przestępca nakłonił poszkodowaną do zainstalowania aplikacji Team Viewer Quick Suport, która pozwoliła mu na zdalne wykonywanie operacji na koncie kobiety. Gdy kobieta się zorientowała, że coś może być nie tak zakończyła rozmowę. 36-latka udała się do oddziału banku, gdzie dowiedziała się, że właśnie zaciągnęła pożyczkę na 20 000 złotych…. Dzięki pomocy pracownika banku kobieta zdołała odzyskać całą kwotę i spłacić pożyczkę, którą przestępcy mieli już wypłacić.
Warto przy tym wszystkim zaznaczyć, że oszustwo to coraz popularniejsza forma przestępstwa stosowana przez osoby, które mają z przestrzeganiem prawa nie po drodze. W zobrazowaniu skali pomocna jest statystyka, która pokazuje ile przestępstw odnotowała w tym zakresie policja. I tak w 2018 roku oszustw ogółem było 140, a tego rodzaju przestępstw komputerowych 47. W bieżącym roku , w okresie pierwszych sześciu miesięcy tutejsza jednostka odnotowała już 146 oszustw, a w zakresie oszustw komputerowych już aż 74.